Codename: Escape Navigator

Szép kilátás!

Szép kilátás!

Bazinagy fehér gömb a Bakony bimbaja

2012. augusztus 15. - 10czi

Vizes Gatya ámulva hallgatta az eltitkolt helikopter-katasztrófa sztoriját a szeles kilátó tetején.

Idegborzolóan kezdődött, de a legkönnyedebb túra lett idén márciusban a Kőris-hegyi mászásunk a három fiúval. Úgy indult, hogy csak a legkisebbel megyek egy közepesen nehéz, mégis látványos csúcsra, ami nincs nagyon messze Budapesttől.

head_2.jpg

 Gondosan kiválasztottam egy hatévesnek nem túl hosszú, nem túl meredek, de mégis látványos útvonalat a Bakonyban. A 709 méter magas Kőris-hegy, az oldalában a jól hangzó Ördög-likkal ideálisnak látszott, terveim szerint Borzavár-Szépalmapuszta irányából megközelítve. Az külön mellette szólt, hogy egyszersmind a Bakony csúcsa is.

Szombat este, a cucc összerakása közben bejelentkezett a túrára 9 és 13 éves fiam is, végül nagyanyjuk is csatlakozott a csapathoz. A fiúk este az udvaron vízzel teli lufik egymásra hajigálásával készültek az útra. Csurom vizesek lettek, de volt váltás ruha másnapra, nem idegeskedtem, edzett vagyok én már ehhez. Másnap reggel már pakoltam be a kocsiba, amikor hangos kiáltozás ütötte meg a fülem. Vili, mit csináltál?, kiabálta a két nagyobbik fiú. Vili, másnéven Hegyi Főnök indulás előtt egy perccel ugyanis fizikai kísérletbe kezdett: kipróbálta, hogy elbírja-e a súlyát a vízzel töltött lufi. Nem bírta el, kipukkadt. Hegyi Főnök, azaz innentől kezdve Vizes Gatya tökig beázott.

Összegereblyéztem valami használható száraz ruhát (az előző estivel már a 2. váltás!), és éppen öltöztettem Vilit, amikor az udvarról, a kismedence felől újfent kiáltozás hallatszott. Próbáltam derűsen az események elé nézni, de amikor megláttam középső fiamat szintén teljesen átázva, éles pendülést hallottam a fülem mögül és azon vettem észre magam, hogy véreres szemekkel gőzfelhőt fújok az orrlikamból. Kiderült, hogy egy labdát akart kipiszkálni a vízből, de egyensúlyát vesztette, és belecsobbant a 30 centis medencébe.

Végül minden vizes gyerek átöltözött, útnak indulhattunk. A fiúk látták, hogy türelmem határán járok, végig egy pisszenést sem hallattak a kocsiban. Zircnél már lehiggadtam, Borzavárnál, majd pár kilométerrel odébb, a szépalmapusztai parkolóban pedig egyenesen jó kedvem volt már. Lehetett is, mert verőfényes nap lett, ami márciusban azért nem mindig jön be. A Kőris-hegyre négy úton lehet felmenni: nyugat felől fut be a csúcsra a Bakonybélből vagy az Odvaskőtől induló turistaút, ezt nem akartam, mert a vége műúton, műút mellett megy. Észak felől messze volt a megfelelő parkolóhely. Keletről Szépalmapuszta és az Ördög-lik irányából érkezik a turistaút, ebből az elsőt az oda-, a másodikat a visszaútnak szántam.

P3183621.JPG

A parkolóból néhány száz méteren keresztül murvás úton, majd széles ösvényen sétáltunk a hegy lábánál fekvő Kuruc-rét felé a kék jelzés mentén. Már az út elején jól látszott a Kőris-hegy, a csúcsán bimbózó fehér gömbbel.

P3183622.JPG

Az ösvény a Kuruc-rét és Kisszépalmapuszta elhagyása után kezdett először lassan, majd egyre meredekebben emelkedni. Nagymama ekkor úgy gondolta, hogy az egyik pihenőhelyen megvár minket. Továbbmentünk, de amikor a fiúk is lepihentek egy kicsit, újból felbukkant. Mint mondta, nem akart lenn unatkozni, inkább ő is feljön.
Végül elég hamar felértünk mind az öten a tetőre.

P3183626.JPG

A kopár fák ágai között már messziről látszott a Vajda Péter kilátó favázas szerkezete és mellette a polgári légtérellenőrző radarállomás gigantikus fehér focilabdája. A csúcson elég sokan voltak túrázók a márciusi hűvös idő ellenére. Kíváncsian hágtunk fel az 1920-ban épített, majd 1962-ben felújított Vajda Péter kilátó falépcsőin, hiszen az interneten elérhető források csodás panorámát helyeztek kilátásba: a környékbeli csúcsokat, a Balaton víztükrét, sőt a 150 kilométerre levő Schneeberget is látni lehet tiszta időben.

P3183629.JPG

Ebből nekünk a környékbeli csúcsok jutottak mindösszesen.

P3183630.JPG

Nagyon jól szemügyre vehettük viszont a radarállomás gömbjét is. (MZ/X jelentkezz!)

P3183628.JPG

A legértékelhetőbb látványt kelet felé, kiindulópontunk irányába élvezhettük (lévén arra sütött a nap).

P3183635.JPG

A fiúknak elcsorgattam azt a megrendítő információt, hogy a hegy a rajta levő kőriserdőről kapta a nevét. Miután ez nem izgatta fel őket, a fent süvítő szélre utalva elregéltem, hogy 1987-ben súlyos (és sokáig eltitkolt) helikopter-katasztrófa történt itt: egy szovjet tábornokokkal tömött, Tökölről felszálló MI–9-es nekicsapódott a hegy oldalának. A gépen mindenki meghalt, a személyzeten kívül a déli hadseregtörzs főnöke, a szovjet vezérkari főnök helyettese és más három magas beosztású vezérkari főtiszt. Ez már rögtön érdekelte őket.

P3183638.JPG

Lemászva bekajáltunk a kilátó aljában, majd nekiindultunk a kék barlang jelzésen az Ördög-lik felé.
A körülbelül 80 méterre levő Ördög-lik izgalmas neve felkorbácsolta a várakozásokat, mert a solymári Ördöglyuk nagyon bejött a fiúknak. De miután meglátták a függőleges, kútszerű barlangnyílást, hamar lehiggadtak.

P3183641.JPG

Hegyi Főnököt kivéve, aki hosszasan duzzogott a csalódás miatt. Az Ördög-lik völgye lefelé meredekebb és sziklásabb volt, mint a felfelé utunk, ezért azt hiszem jól választottam meg az irányt. A hegy lábánál becsatlakoztunk egy műútra, arról pedig rátértünk újból a kék jelzésre, ami egyenesen a kocsiig vitt minket.

Konklúzió: először is, az összes túra előtt szögeljük be a kerti kismedencét, ha idegrángás nélkül akarunk elindulni. Onnantól kezdve egyszerű: a Szépalmapuszta - Kőris-hegy könnyed, látványos, egynapos túra, 280 méternyi szintemelkedéssel, 8,5 km hosszú, kényelmesen (nagymamatempóban) 3-4 órányi úttal. A hegycsúcs jól látszik kezdettől fogva, a kilátás a tetején (a bazinagy focilabdát leszámítva) szép.

A bejegyzés trackback címe:

https://szepkilatas.blog.hu/api/trackback/id/tr684714361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ibn al-Haiszam 2012.08.16. 09:17:21

Ez jó volt, tetszett, köszi!

10czi 2012.08.16. 09:36:21

@Csigafattyú: ez volt a forrás: mno.hu/migr_1834/zuhanas-248485, ha van biztosabb, átjavítom

Neménvótam 2012.08.16. 10:01:06

@10czi: MI-9 (Ivolga) volt, egyébként a balesetet nem titkolták sokáig, megjelent a hír a szovjet és a magyar sajtóban is kb. két héttel az eset után, azzal az "apró" eltéréssel, hogy a helyszín a Bakony helyett az URAL hegység volt. Komoly találgatásokra adott volna okot, hogy mit kerestek ilyen magas beosztású szovjet katonai vezetők a Bakonyban.

10czi 2012.08.16. 10:05:13

@Neménvótam: Kösz! És tényleg, egyébként mit kerestek? Nyilván valami közös hadgyakorlat volt

Neménvótam 2012.08.16. 10:52:05

@10czi: A hivatalos (szovjet-magyar) álláspont az volt abban az időben, hogy Magyarországon nincsenek atomtöltetű robbanófejek (különösen Tóthvázsony mellett. Nem tudom, hogy azóta van-e valamilyen más hivatalos álláspont.

Kacor007 2012.08.16. 11:16:18

@10czi: Nyilván. Vaddisznók és gímszarvasok ellen.

10czi 2012.08.16. 11:26:09

@Kacor007: Na ja.
Még jó, hogy nem valamelyik atomtöltet-szállító helikopter találta meg a Kőris-hegyet.

Csigafattyú 2012.08.16. 12:06:16

@10czi: Mi-9-es nem létezik, ez egy elírás. Egyébként ismerem Vándor Karcsit meg Laczkó Mihályt is, akik a cikkben megszólaltak, biztosan nem írtak le ilyen típusjelzést.

Csigafattyú 2012.08.16. 12:08:56

@10czi: Atomtöltetet soha nem szállítottak helikopterrel. Erre speciális földi szállítóeszközök voltak.

10czi 2012.08.16. 12:29:42

@Csigafattyú: hajlok a kompromisszumra, a wikipedia szerint a Mi-8 egy verziója. Mi-8IV (NATO - Hip-G, a.k.a. Mi-9) Airborne command post version fitted with "Ivolga" system, characterized by antennas, and Doppler radar on tail boom. De hozzáteszem, hogy a poszt tekintetében ez nem perdöntő info. Annál érdekesebb, hogy egy túraleírás kommentjeiből tudtam meg, hogy szovjet atomtöltetek voltak Magyarországon, akárhogy is szállították ide őket.

Csigafattyú 2012.08.16. 12:32:03

@10czi: Én még az életben nem hallottam Mi-9 típusról, de közben én is megtaláltam, hogy volt ilyen elnevezése a Minyó egyik változatának. De ezek szerint ez a NATO belső elnevezése volt, nem a hivatalos orosz. OK.

glbs 2012.08.16. 12:33:06

Pápán voltam akkor katona, a helikopter oda tartott, a Zenit '87, vagy a Zengő '87 hadgyakorlat tartott éppen, a kettő közül valamelyik. Persze szigorúan tiltották, hogy megosszuk bárkivel is az információt, de mivel sok sorkatona tudta, kár lett volna titkolózni

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2012.08.16. 15:13:01

a poszt nagyon jó, vicces, hogy egy ilyen mellékszála váltja ki belőlünk a kommentelési ingert: a sokáig eltitkolt szovjet atomtöltetekre az egyik első áttételes bizonyítékot Rimner Gábor szerezte meg, akiről Papp Gábor Zsigmond nagyon jó dokumentumfilmje szól:
www.port.hu/kemek_a_porfeszekben_-_rimner_gabor_tortenete/pls/fi/films.film_page?i_film_id=99902&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_where=2&i_topic_id=2
süti beállítások módosítása