Úgy látszik, nem telik el év mostanában zipline nélkül: tavaly Szlovéniában próbáltunk ki egyet, most pedig Ausztriában, Schladming közelében sikeredett felpattanni rá a fiúkkal.
A Gröbming melletti Stoderzinken a Schladming-Dachstein sírégió egyik tagja, ahol gondoltak egyet, és idén májusra felépítették az Alpok legnagyobb drótkötélpálya-rendszerét. A pálya 1600 méterről indul. A kilövőállomáshoz busz visz fel, négy egymás mellett haladó dróton lehet lecsúszni. A dróthoz egy csiga csatlakozik, a csigára egy siklóernyős beülőt rögzítenek, abba kell bekötni magunkat.
Az első szakaszon 60 km/órára gyorsul fel a bátor zipline-ozó, a második már meredekebb: itt 115 km/óra a rekord. Nekünk a szembe szél miatt csak a 100 km/óra jött össze, de az sem volt kutya. Minden egyéb kiderül a videóból. Az eleje tényleg egy kicsit para, de aztán jön a nagy, széles vigyorgás.
A szlovéniai Bovec melletti zipline pálya egy kicsit természetközelibb. Ott egy teherkocsival visznek fel hasonló magasságba, és cikk-cakkban a völgy fölött lehet lecsúszni. Míg a gröbmingi pálya kb egy fél óra alatt letudható (felszállítással együtt), a boveci legalább egy órát igényel a négy szakasz és az átkötözések miatt. Itt a beülő sem olyan profi és a csiga ott sivít az ember fejétől 20 centire: innen jött a sikító lanovka elnevezés is.
Mindkét zipline nagy flash, de csak ezért kiutazni ilyen messzire kicsit erős. A gröbmingi pályát inkább télen ajánlanám, az ott síelőknek kiegészítésként. Aki nyáron megy, az talál a zipline mellett egy jó kalandparkot (ahol magyarok is dolgoznak, mint egy csomó helyen Ausztriában), de jókat lehet bringázni, túrázni, meg via ferrátázni is a környéken.
A szlovéniai zipline inkább nyári buli. Bovec igazi outdoor paradicsom: itt folyik (mit folyik, zubog!) a türkizkék Soca (nekünk az Isonzó név ismerősebb), ahol a raftingtól kezdve a vadvízi kajakig és hydrospeedig lehet nyomatni. A környéken olyan vízesések vannak, amiben térdig-derékig gázolva, csúszva, ugrálva lehet végigcsobogni (ezt hívják kanyoningnak, a képen is ez van), hogy a via ferrátákról és a bringapályákról ne is beszéljek. (Természetesen Bovecben is számos magyar dolgozik, sőt a zipline-t is felesbe építették magyarok és szlovénok.)
Zipline-pályák nagyobb térképen való megjelenítése
Egyébként úgy látom, hogy talán Magyarországon is felfedezik, hogy érdemes ilyen komplex nyári outdoor központokat építeni. A héten néztük meg az első magyar via ferrata pályarendszert a Bakonyban, ahol nem állnak meg, és a tervek szerint egész fasza kis terepkerékpáros-mászó centrumot alakítanak ki turistáknak. De erről majd egy későbbi posztban.
Kommentelheted a posztot a Szép kilátás! blog Facebook-oldalán is.